Wat als het niet goed loopt tussen mij en een leerkracht?

Voel je dat het botst? Vaak is dat op een of andere manier zo gegroeid en lijkt er geen uitweg. Door te praten kan je soms veel oplossen. Ga dus toch in gesprek met je leerkracht of met je klastitularis.

Hoe pak je dat aan?

Jij hebt alleen ruzie met je leerkracht.
  • Heb je een vraag, probleem, frustratie? Krop het niet op. Praat er op tijd over.
  • Gebruik ik-boodschappen en beschrijf hoe je je voelt: “Ik voel me gekwetst door uw opmerking want dat geeft mij het gevoel...”
  • Beschrijf je probleem. Geef de feiten. Zeg tegelijk wat je voelt. Vraag uitleg. Bijvoorbeeld “Ik weet dat ik aan het praten was. Maar ik voel me oneerlijk behandeld omdat ik niet als enige aan het praten was. Ik voel me ook verward omdat de regels niet altijd duidelijk zijn. Soms is praten toegelaten, maar andere keren dan weer niet.”
  • Elk verhaal heeft twee kanten. Luister ook naar wat de leerkracht zegt.
  • Maak geen verwijten. Vertel wat jij zou willen, wat je wenst. Maak je de ander verwijten? Dan vindt die het moeilijk om te blijven luisteren.
  • Heb jij ook een fout gemaakt? Durf dit toe te geven. Zo kom je verder!
  • Informeer je goed. Wat staat er in het schoolreglement?
  • Lukt een gesprek niet meer? Ga dan op zoek naar een bemiddelaar. Bijvoorbeeld:
    • Andere leerling
    • Vertrouwensleerkracht 
    • Klastitularis
    • Zorgleraar
    • Leerlingbegeleider
    • CLB-medewerker
    • Directeur
Jij en andere leerlingen hebben een probleem met dezelfde leerkracht.

Bespreek met elkaar of op de leerlingenraad hoe je het probleem wil aanpakken. Vinden jullie dat de leerkracht ongelijk heeft? Denk na over goede argumenten om dat te bewijzen, bijvoorbeeld uit het schoolreglement. Bespreek dit met de leraar of met je klastitularis. Respecteer hierbij de tips die we hierboven opsommen.

Vind je bij hen geen oplossing? Ga dan met je argumenten naar de directie.

Nood aan een babbel?

Praat erover