"Er zijn ook positieve kanten aan mijn autisme, bijvoorbeeld dat ik nooit opgeef" | Seppe (12)
Toen ik 10 jaar was, ben ik via mijn mama en papa te weten gekomen dat ik autisme had.
In het 4de leerjaar heb ik samen met mijn ondersteuningsjuf voor de klas verteld over autisme. Soms is het moeilijk voor klasgenootjes, maar dat is ergens ook normaal.
Ik voel dat ik niet hetzelfde ben als mijn vrienden. Ik reageer op veel dingen anders. Veel vrienden van mij zitten nu in hun puberteit, maar ik voel dat zo niet. Ik zie dat ze anders doen, denken en spreken dan ik.
Ik voel dat ik niet hetzelfde ben als mijn vrienden. Ik reageer op veel dingen anders.
Seppe, 12 jaar
Ik vind soms dingen moeilijk en begrijp niet alles direct. Ik kan niet tegen veel lawaai en taal is moeilijk voor mij.
Het moeilijkst is wanneer iemand vervelend tegen mij doet. Dan word ik zo kwaad dat niemand nog iets tegen mij kan zeggen. Dan begin ik heel hard te gillen en te rennen en wil ik met alles gooien.
Minder goede punten vind ik ook niet leuk. Ik wil altijd minstens 70% halen, anders voel ik mezelf ongelukkig.
In mijn vrije tijd speel ik graag basketbal, voetbal, netbal, PlayStation. Ik kijk graag YouTube en heb op school net leren schaken.
Er zijn voor die dingen ook positieve kanten aan mijn autisme, bijvoorbeeld dat ik nooit opgeef. Ik speel G-basketbal en daar zie je die motivatie ook in terug. Ik vind het ook op school heel belangrijk om mijn best te doen. Ik ben een doorzetter.
Er zijn ook positieve kanten aan mijn autisme, bijvoorbeeld dat ik nooit opgeef.
Seppe, 12 jaar
Ik krijg ook hulp van begeleiders. Ik had vroeger een logopedist en krijg nu veel hulp van mijn ondersteuningsjuf Greet en mijn zorgjuf Leslie. Ook mijn eigen juf Elly helpt mij waar ze kan.
De dagen op school duren te lang voor mij als er te veel lawaai is. Dat de andere leerlingen mij niet altijd begrijpen en de drukte in de klas vind ik moeilijk.
Mijn lievelingsvakken zijn rekenen en lichamelijke opvoeding, en dan vooral balsporten en lopen.
Ik vind het soms niet leuk dat mijn klasgenoten geen autisme hebben als ze mij niet begrijpen. Mijn beste vrienden houden er wel rekening mee. Ze komen voor mij op als het moeilijk gaat. Ze helpen dan als er bijvoorbeeld onrecht is.
Mijn beste vrienden houden er wel rekening mee. Dan komen ze voor mij op als het moeilijk gaat.
Seppe, 12 jaar
Op school heb ik veel aan mijn ondersteuningsjuf Greet. Als het moeilijk gaat, zoekt ze mee naar oplossingen.
Ik heb ook een rood kaartje dat ik aan de juf kan laten zien als ik in een conflict zit waar ik niet uit geraak. En ik kan oorbeschermers gebruiken als er in de klas veel lawaai is.
Volgend schooljaar ga ik naar het secundair onderwijs en ik vind het 100% spannend, omdat alles zo nieuw is: nieuwe vrienden en grotere kinderen op school.
Ik ga STEM-techniek volgen en vooral leren programmeren ga ik heel erg leuk vinden. Om mij voor te bereiden heb ik al eens een workshop meegedaan, wat ik heel leuk vond.
Ik hoop dat de leerlingen in mijn nieuwe school gewoon rustig blijven en op een rustige manier tegen mij praten, niet te veel lawaai maken en niet te druk doen. Ik hoop dat ze begrijpen dat dat voor mij belangrijk is.
© 2021 - StampMedia - Denise Toebak