Welke soorten reclame bestaan er?

Er bestaan heel veel soorten reclame, online en offline. Hier vind je een overzicht van de meest voorkomende en hoe je ze kan herkennen.

Advergame

Een online spel dat je gratis kan spelen omdat het betaald is door een reclamemaker. Het spel is opgebouwd rond een merk. Dat merk of product zie je dan ook de hele tijd.

Voorbeeld: "What The Fanta".

Advertiser-funded program

Een programma of een film die helemaal rond een product of merk draait. Vaak hoort hier ook merchandising bij. Zoals sleutelhangers, kledij of speelgoed.

Voorbeeld: "Lego Masters" of "Kamp Waes".

Advertorial

Een artikel in een krant of tijdschrift dat er vaak hetzelfde uitziet als de andere artikels. Maar eigenlijk is het geschreven als reclame voor een merk. Het doel? Dat je het merk leuk gaat vinden, iets zal kopen, of dat je zo meer informatie krijgt over het merk.

Online noemen we dit een native ad.

Banner

Een rechthoekige of vierkante advertentie. Vaak vind je die bovenaan of aan de zijkant op een website. Klik je op de banner? Dan ga je naar de merkpagina van de reclamemaker.

Behavioral targetting

Online reclame volgens jouw voorkeuren en surfgedrag. Via 'cookies' kan een reclamemaker gepersonaliseerde reclame maken. Cookies zijn kleine bestandjes die bijhouden wat je online zoekt en welke websites je bekijkt.

In-game advertising

In-game advertising is product placement in een spel (zie 'product placement' hieronder).

Het verschil met een advergame? Bij in-game advertising zit er reclame in het spel, maar de reclamemaker is voor de rest niet betrokken bij de ontwikkeling van het spel. Er kunnen ook meerdere merken in een spel voorkomen.

Voorbeeld: reclamepanelen in een voetbalspel.

Infomercial

Een korte reportage op televisie die vaak moeilijk te herkennen is als reclame. Je krijgt als kijker informatie over een product of merk. Het doel? Dat je dit zal kopen.

Influencer marketing

Influencers zijn mensen die populair zijn op sociale media. Reclamemakers betalen hen om over hun merk te schrijven of praten. Dat doen ze in hun blogs, vlogs, of door foto’s te plaatsen op sociale media.

Zie ook: Hoe zie ik of iemand betaald wordt voor wat ze posten op sociale media?

Mobile advertising

Als je een app op je smartphone gebruikt, krijg je vaak reclameboodschappen te zien. Soms kan je een reclame-vrije versie van de app kopen.

Native ads

Een online artikel geschreven door een reclamemaker. Vaak heeft het dezelfde stijl en vorm als de andere artikels.

Je herkent dit soort reclame door de woorden ‘sponsored’, ‘advertorial’ of ‘publireportage’.

Offline in een krant of magazine? Dan is het een advertorial.

Product placement

Een merk, product of logo verschijnt duidelijk in een televisieprogramma, film of game ...

Op televisie kan je dit soort reclame herkennen aan het ‘PP’-logo bij het begin en einde:

Reclame op sociale media

Sociale media zoals Facebook, Instagram en TikTok? Vaak passen ze hun reclame aan volgens de gegevens die jij ingaf.

Ze gebruiken ook je locatie en zoekgeschiedenis om je advertenties te tonen die je interessant kan vinden. Dit is een voorbeeld van behavioral targetting.

YouTube-reclame

Op YouTube vind je veel verschillende soorten van reclame. Er zijn 3 grote soorten:

  • Als je een video wil bekijken: voor, tijdens of na de video
  • In de lijst van zoekresultaten
  • In de lijst van voorgestelde video’s

Er zijn ook nog banners en influencer marketing.

Zoekmachine-marketing

Bedrijven betalen zoekmachines zoals Google om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Zo worden ze vaker aangeklikt.

Deze vorm van reclame kan je herkennen aan het label ‘Advertentie'.

FOTO: Erik Lucatero

Nood aan een babbel?

Praat erover