Waarom is er zo vaak slecht nieuws?
Er is vaak slecht nieuws omdat dat het nieuws is dat mensen het meest interesseert. Goed nieuws is minder populair en valt dus ook minder op.
Hoe komt dat precies?
1. Geen nieuws, is goed nieuws
Als de dingen hetzelfde blijven en alles loopt goed, dan is het geen ‘nieuws’ en willen mensen het niet per se weten.
2. Mensen zijn meer geïnteresseerd in dingen die fout lopen of uitzonderlijk zijn
Journalisten kunnen nieuws op twee manieren brengen:
- Positief, bv. ‘10 mensen gered na aardbeving!’
- Negatief, bv. ‘30 mensen overleden na aardbeving.’
In welk nieuws zou jij het meest geïnteresseerd zijn? De meeste mensen zullen klikken op de negatieve titel.
Uitzonderlijk positief nieuws zoals bijvoorbeeld ‘Meisje van 3 na twee maanden gezond en wel teruggevonden na aardbeving’ vinden mensen wel interessant.
3. Slecht nieuws 'werkt' beter
- Nieuws wil dingen op de agenda zetten
Nieuwsmakers willen duidelijk maken waar iets moet gebeuren of veranderen. Neem bijvoorbeeld het klimaat. Een negatief bericht over het klimaat zal meer oproepen tot actie dan een bericht over een geslaagde klimaatactie.
- Nieuws wil je waarschuwen
Slecht nieuws over een brand bevat vaak ook tips over brandveiligheid. Omdat mensen vaak klikken op dat soort artikels, leren ze direct ook bij over hun veiligheid.
4. Positief nieuws is minder populair
Er is zeker wel nog positief nieuws, maar het valt minder op omdat het minder populair is.
Waar kan ik meer positief nieuws zien?
Je kan niet volledig beslissen welke informatie je te zien krijgt, maar je kan het wel proberen te beïnvloeden. Volg deze vier tips:
- Like berichten die je leuk vindt en je een positief gevoel geven.
- Volg kanalen die focussen op positieve boodschappen. Neem bijvoorbeeld een kijkje op nwsnwsnws of de TikTok kanalen van HLN, GVA of andere nieuwsmedia.
- Kijk een volledige nieuwsuitzending. Het nieuws of Karrewiet eindigen vaak met een positief bericht.