Hoe werken online advertenties?
Online advertenties zijn heel erg persoonlijk.
Hoe komt dit?
Slimme algoritmes gaan al onze gegevens die we online delen gaan analyseren.
Op die manier zien we advertenties die aanlsuiten bij onze persoonlijkheid en interesses. Geen zorgen, dit gebeurt anoniem.
De adverteerder kan dus niet zien dat jij die advertentie gezien hebt.
Hoe komen ze aan die info?
1. We geven zelf informatie
Sociale media zijn onmisbaar geworden. Als je een account aanmaakt op TikTok, Facebook of Instagram moet je heel wat persoonlijke info doorgeven.
Denk hierbij aan bv. geslacht, geboortedatum en waar je woont.
Ook moet je akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden. Je leest die waarschijnlijk niet maar daarin staat dat je ermee instemt dat je gegevens gedeeld worden met adverteerders.
Zo kunnen advertenties afgestemd worden op persoonlijkie kenmerken.
2. Cookies
Cookies zijn kleine tekstbestandjes die een site tijdelijk op je computer of smartphone zet en die jouw online surfgedrag registreren.
Deze info kan dan gebruikt worden om je specifieke advertenties te tonen.
Heb je bv. de nieuwste iPhone bekeken online maar deze niet aangekocht? Dan is de kans groot dat je er later reclame zal voor zien op je sociale media!
3. Apps wisselen info uit
Sociale netwerksites vormen vaak één grote groep.
Facebook, Instagram en WhatsApp vallen bv. allemaal onder Meta.
Info die je dus op de ene site doorgeeft, zal dan ook gebruikt worden door de andere sites binnen die groep.
4. Locatie
Zelfs als je er niet echt bij stilstaat, tracken sociale media vaak waar je bent, zodat ze advertenties kunnen laten zien die aansluiten bij de winkels in de buurt.