Hoe beheer ik mijn bankrekening?
Een bankrekening is een veilige en praktische manier om je geld te beheren. Bijna alle jongerenrekeningen voor -25 jarigen zijn gratis.
Heb je een eigen bankrekening? Dan moet je ook je eigen budget beheren. Wat basics op een rijtje om met je bankrekening aan de slag te gaan:
Een zichtrekening is zoals je portefeuille waarin geld binnenkomt en waaruit je betalingen doet.
Je kan er geld op storten, afhalen of naar een andere rekening overschrijven.
Het is voor dagelijkse uitgaven.
Een spaarrekening is voor geld dat je niet direct wilt gebruiken. Je krijgt op dat bedrag meer intrest dan op een zichtrekening.
Van een spaarrekening kan je enkel geld afhalen aan een automaat van je eigen bank.
Je kan het geld ook overschrijven naar je zichtrekening.
Via een domiciliëring gaan facturen die altijd terugkeren, automatisch van je rekening. Zoals voor je telefoonabonnement.
Staat er geen geld op je rekening? Dan is er ook geen betaling en heb je dus even geen data, bijvoorbeeld. Zorg dus dat er op tijd geld op je zichtrekening staat.
Wil je zo’n domiciliëring stopzetten? Dan moet je dat rechtstreeks regelen met je leverancier, zoals de telefoonmaatschappij.
Moet je regelmatig hetzelfde bedrag aan dezelfde persoon betalen, zoals je huishuur? Dan kan je dat via een doorlopende opdracht of permanente opdracht regelen. Je bank schrijft dan op een vast moment het bedrag over dat jij hebt bepaald.
Wil je een doorlopende opdracht stopzetten? Dat kan je regelen bij je bank of zelf aanpassen via internetbankieren of je bank-app.
Onder nul gaan op een zichtrekening kan. Maar bij de meeste ‘jongerenrekeningen’ gaat dat niet zolang je geen 18 jaar bent.
Onder nul gaan lijkt handig maar eigenlijk is dit een lening waarop je intrest betaalt, zelfs veel meer dan bij een normale lening. Probeer dus te vermijden om 'in het rood' te gaan.
Een rekeninguittreksel geeft het heen-en-weer-verkeer op je bankrekening weer.
Je kan ze printen bij een selfbankautomaat of downloaden via internetbankieren.
Bewaar ze, zo kan je op elk moment aankopen en stortingen bewijzen.
Aan het loket in je bankkantoor kan je voor (bijna) alle bankzaken terecht.
- Soms betaal je wel een toeslag, omdat je ze zelf gratis kan doen online of aan de bankautomaat. Zoals geld storten, afhalen, overschrijven.
- Soms moet je ook een afspraak maken voor je aan het loket terecht kan.
- Aan de bankautomaat kan je zonder afspraak en ook 's avonds en in het weekend terecht.
Regel je je geldzaken liever online? Vraag je bank hoe je kunt internetbankieren of zoek de app van je bank. Werk je via de app? Vergeet niet je smartphone of tablet goed te beveiligen met een sterk paswoord.
Hoe kan ik betalen?
Je kan op heel wat manieren betalen in winkels of online:
- Met je betaalkaart
- Met een app op je telefoon
- Voor kleine bedragen kan je in winkels vaak 'contactloos' betalen: hou je betaalkaart of telefoon dicht bij een betaalterminal.
- Voor grotere bedragen moet je een pincode ingeven.
Beveilig je smartphone met een paswoord of vingerafdruk.