Deze richtlijnen zijn voor de contentpartners van WAT WAT, die mee info schrijven op watwat.be. Maar ook andere mensen die jongeren informeren, kunnen dit als leidraad gebruiken.
Inhoud
Is dit een WAT WAT-artikel?
- Is dit een vraag van jongeren tussen 11 en 24 jaar?
- Hoe zouden zij dit vragen? In welke woorden?
- Is er een link met identiteitsontwikkeling?
Titel & description
- Zet je titel in vraag-antwoord.
- Voorbeeld: Blijf ik als jobstudent recht hebben op kindergeld?
- Schrijf het belangrijkste woord eerst in je titel. Zet er in wat je wil meegeven aan de lezer.
- Voorbeeld: Pil vergeten, wat nu?
- Geef in de description voor Google al het antwoord op de vraag, geen commercieel 'teasen'
- Schrijf niet:
- Title: Met hoeveel mensen mag ik afspreken?
- Description: Vraag je je af met hoeveel mensen je mag afspreken? Het is soms ingewikkeld, die corona-richtlijnen. Ontdek hier hoe het zit.
- Schrijf wel:
- Title: Met hoeveel mensen mag ik afspreken?
- Description: Buiten mag je afspreken met wie je wil, er is daar geen samenscholingsverbod meer. Binnen mag je 8 mensen uitnodigen boven op de mensen met wie je samenwoont.
- Schrijf niet:
- Je description mag max. 170 tekens zijn. (Niet 320 zoals in het cms staat.)
Tone of voice en boodschap
- Maak je tekst niet belerend. Schrap ‘moeten’!
- Duw de jongeren niet in een bepaalde richting. Geef een overzicht van hun mogelijkheden, zodat ze zelf een keuze kunnen maken.
- Empowerend: kunnen jongeren iets met je tekst?
- Wat is een mogelijke volgende stap? Geef die mee.
- Maak je tekst empathisch. Zet je naast de jongere. Erken hun gevoelens.
- Schrijf genderinclusief: die/hen/hun of gebruik meervoud
- Bijv. Bespreek dit risico met je dokter. Die kan inschatten wat voor jou de beste oplossing is.
- Tip: Gebruik de 6-Wablieft pointers.
- Wees je bewust van je veronderstellingen: niet iedereen heeft een mama en papa of is hetero.
- Schrijf niet: je mama en papa. Schrijf wel: je ouder(s) of voogd(en).
- Schrijf niet: je vriend of vriendin. Schrijf wel: je partner of lief.
Structuur
- Schrijf 1 artikel per boodschap. Een andere vraag = een ander artikel.
- Zet de belangrijkste info eerst. Help jongeren snel het antwoord op hun vraag te vinden.
Online schrijven
- Kan je tekst korter, met dezelfde betekenis? Dan is korter altijd beter.
- Vaak kan je meer dan 50% van de oorspronkelijke tekst schrappen.
- Gebruik bullets, tussentitels, zet belangrijke woorden in het vet.
- Gebruik 1 alinea per onderwerp.
- Doe de 3-metertest. $
- Ga 3 meter van je tekst staan.
- Krijg je dan een overzichtelijk idee van je tekst door de tussentitels en tekst in vet te lezen?
- Max. 15 woorden per zin.
- Max. 3 zinnen per paragraaf
- Maak je links betekenisvol
- Niet: Lees meer over de voor- en nadelen van de pil.
- Wel: Lees meer over de voor- en nadelen van de pil.
- Check je tekst op een smartphone, want 61% van de bezoekers ziet je tekst op zo'n klein scherm.
Woordgebruik
- Spreek de jongere rechtstreeks aan. Gebruik ‘je’.
- Gebruik actieve zinnen.
- Gebruik geen jargon of schrijftaal: geen echter, immers, gelieve …
- Gebruik spreektaal: hoe zou je dit uitleggen aan iemand?
- Schrap: zullen/worden/kunnen/hebben
- Schrijf niet: Heb je toestemming gekregen?
- Schrijf wel: Kreeg je toestemming?
- Vermijd gedachtestreepjes, bijzinnen en haakjes.
- Omschrijf het resultaat, niet de actie. Niet: zoek, maar: vind.
- Gebruik eenvoudige woorden.
- Schrijf in taalniveau B1 of A2.
Huisstijl: spelling en schrijfwijze
- We schrijven tijdstippen zo: 09:30 uur
- Met 'voorloopnul' en dubbelpunt.
- Dit is voor anderstaligen de meest toegankelijke manier, omdat het ook zo op digitale klokken staat.
- Bij een opsomming in een bullet list krijgt élk item een hoofdletter. Het maakt niet of het een opsomming is van woorden of volledige zinnen. Zo is het altijd hetzelfde.
- Dus niet zo:
- januari
- februari
- maart
- Maar wel zo:
- Januari
- Februari
- Maart
- Dus niet zo:
Kon je overal een vinkje plaatsen? Dan kan je tekst naar de hoofdredacteur!
De hoofdredacteur:
- Leest na
- Past eventueel nog aan
- Laat jou weten wat is aangepast en waarom
- Zet de tekst online, zodra die voor jou ook oké is